ה-AMS1117 הוא רגולטור מתח ליניארי נפוץ המשמש להמרת מתח DC גבוה יותר ליציאה יציבה של 3.3V או 5V. הוא פשוט, זול ושימושי במעגלים קטנים, אך חום, מתח נפילה, קבלים, פין אאוט ופריסת PCB משפיעים על הביצועים שלו. מאמר זה מספק מידע על פין AMS1117, עיצוב מעגלים, יישומים, בעיות ומגבלות מעשיות.

מהו רגולטור המתח AMS1117?
ה-AMS1117 הוא רגולטור מתח ליניארי בעל שלושה טרמינלים עם נפילת נמוך, המשמש להמרת מתח DC גבוה יותר למתח DC נמוך ויציב. הוא משמש במסילות כוח 3.3V ו-5V עבור מיקרו-בקרים, מודולי חיישנים, לוחות פיתוח ומעגלים משובצים קטנים.
בניגוד לווסת מיתוג, ה-AMS1117 אינו ממיר חשמל ביעילות גבוהה. הוא מווסת את המתח על ידי הורדת המתח העודף כחום. זה הופך אותו לפשוט, זול וקל לשימוש, אך גם מאפשר למכשיר להתחמם כאשר מתח הכניסה גבוה בהרבה ממתח היציאה.
AMS1117 סוגי פינים וחבילות
AMS1117 תצורת פין SOT-223

| פין | שם | פונקציה |
|---|---|---|
| פין 1 | GND / ADJ | הארקה לגרסאות קבועות או פין כוונון לגרסה מתכווננת |
| פין 2 | VOUT | פלט מתח מוסדר |
| פין 3 | VIN | מתח קלט |
| טאב | VOUT | מחובר פנימית לפלט |
AMS1117 SOT-223 היא אחת הגרסאות הנפוצות ביותר בלוחות פיתוח ובמודולים קטנים. הלשונית המתכתית מחוברת ל-VOUT, לא להארקה. זה נדרש בעת תכנון PCB או בדיקת קצרים.
גרסה קבועה לעומת גרסה מתכווננת
• AMS1117-3.3: פלט קבוע של 3.3V
• AMS1117-5.0: יציאה קבועה של 5V
• AMS1117-ADJ: יציאה מתכווננת באמצעות שני נגדים חיצוניים
• גרסאות קבועות משתמשות בפין הראשון כ-GND
• גרסאות מתכווננות משתמשות בפין הראשון כ-ADJ
מפרטים טכניים של AMS1117
| מאפיין | מפרט | הערות |
|---|---|---|
| זרם יציאה מקסימלי | 1A | דורש ניקוז חום מספק. |
| מתח קלט מקסימלי | 15V | דירוג מקסימלי מוחלט. |
| מתח נפילת | 1.1V (טיפוס) | בעומס 1A. הקלט חייב להיות > (Vout + 1.1V). |
| רגולציה של קווים | 0.20% | סטייה מקסימלית. |
| ויסות עומס | 0.40% | סטייה מקסימלית. |
| חבילה | SOT-223 | הכי נפוץ. זמין גם ב-TO-252. |
איך AMS1117 פועל במעגל?

ה-AMS1117 פועל על ידי שמירה על מתח יציאה יציב גם כאשר מתח הכניסה או זרם העומס משתנים במסגרת גבולות הפעולה שלו. לדוגמה, AMS1117-3.3 יכול לקבל כניסת 5V ולספק פלט רגולציה של 3.3V עבור מעגל מיקרו-בקר או חיישן.
מכיוון שמדובר בווסת ליניארי, המתח שלא נוצל אינו מומר לזרם נוסף. במקום זאת, הפרש המתח בין הכניסה לפלט מתפזר כחום. זו הסיבה שהמעגלים AMS1117 פשוטים אך לא יעילים במיוחד כאשר מתח הכניסה גבוה בהרבה ממתח היציאה.
לפעולה יציבה, AMS1117 זקוקה לקבלים של קלט ופלט נכונים. ללא קבלים נכונים, הפלט עלול להתנדנד, להתנדנד או להפוך לבלתי יציב כאשר העומס משתנה במהירות.
יישומים AMS1117 נפוצים
לוחות תואמי ארדואינו
ה-AMS1117 משמש בלוחות תואמי ארדואינו להמרת מתח קלט גבוה יותר למתח יציב ברמת לוגיקה, כמו 5V או 3.3V. הוא נבחר בשל עיצובו הפשוט ומספר הרכיבים הנמוך שלו.
מודולי ESP8266 / ESP32 5.2
לוחות פיתוח רבים של ESP8266 ו-ESP32 משתמשים ב-AMS1117 כדי לספק מסילת אספקה יציבה של 3.3V למודולי תקשורת אלחוטית.
מודולי חיישנים
ה-AMS1117 משמש לעיתים קרובות במודולי חיישנים כי הוא מספק ויסות מתח פשוט וזול לעומסי זרם בינוניים.
מעגלים מופעלים ב-USB
במכשירים המופעלים על USB, AMS1117 יכול להמיר את כניסת ה-USB של 5V ליציאה יציבה של 3.3V לאלקטרוניקה במתח נמוך.
לוחות בקרה קטנים
לוחות בקרה קטנים משתמשים בדרך כלל ב-AMS1117 כי קל לשלב אותו בפריסות PCB קומפקטיות ודורש מעט רכיבים חיצוניים.
מעגלי מד LED 5.6
ה-AMS1117 יכול לספק מסילת מתח נמוך יציבה למעגלי LED וחלקי תאורה בזרם נמוך.
מעגלי סוללות
ניתן להשתמש ב-AMS1117 במעגלים המופעלים על סוללות מסוימים שבהם נדרש ויסות מתח פשוט.
AMS1117 דוגמה למעגל 5V עד 3.3V

יישום AMS1117 נפוץ הוא המרת כניסת USB או מתאם של 5V לספק 3.3V עבור מעגלים דיגיטליים בעלי צריכת חשמל נמוכה. הגדרה זו משמשת לעיתים קרובות למיקרו-בקרים, חיישנים, מודולי לוגיקה ולוחות פיתוח קטנים.
במעגל, כניסת ה-5V מתחברת ל-VIN, יציאת 3.3V נלקחת מ-VOUT, ופין ההארקה משותף למקור הקלט ולעומס. קבל קלט ממוקם בין VIN ל-GND, בעוד קבל יציאה ממוקם בין VOUT ל-GND. יש למקם קבלים אלה קרוב לפיני AMS1117 כדי להפחית רעש ולשפר את היציבות.
טיפים בסיסיים לחיבור
| חיבור | לאן זה הולך |
|---|---|
| VIN | כניסת 5V |
| GND | קרקע משותפת |
| VOUT | פלט 3.3V |
| קבל קלט | בין VIN ל-GND |
| קבל פלט | בין VOUT ל-GND |
לדוגמה, כניסת USB של 5V יכולה להפעיל לוח חיישנים 3.3V בכ-150mA דרך AMS1117-3.3. זה בדרך כלל מקובל אם ל-PCB יש מספיק שטח נחושת לפיזור חום והכניסה של 5V נשארת יציבה תחת עומס.
יש לבדוק מעגל זה בזהירות רבה יותר בעת הפעלת מודולים אלחוטיים, מנועים, לוחות ממסר או עומסים אחרים עם קפיצות זרם. אם מתח הכניסה יורד נמוך מדי, AMS1117 עלול לצאת מהוויגולציה. אם זרם העומס גבוה מדי, הרגולטור עלול להתחמם יתר על המידה. נושאים אלה יכוסו בחלק העיצוב הבא.
שיקולי עיצוב AMS1117
AMS1117 יציבות ועיצוב קבלים

מעגלי AMS1117 לעיתים קרובות נכשלים בשל שלוש בעיות עיצוב: קבלים לא יציבים, מרווח ראש לא מספק במתח כניסה וחום מופרז. בעיות אלו נפוצות יותר מאשר כשלון הרגולטור עצמו, ולכן יש לבדוק תמיד את המעגל שמסביב לפני החלפת המעגל.
הגדרת קבלים מומלצת
ה-AMS1117 זקוק לקבלי קלט ויציאה מתאימים כדי להישאר יציבים במהלך שינויים בעומס. בחירת קבלים לקויה או עקבות PCB ארוכים עלולים לגרום לתנודות פלט, כשל בהפעלה, גלים מופרזים או מתח לא יציב.
| מיקום קבל | ערך משותף | מטרה עיקרית |
|---|---|---|
| קבל קלט | 10μF טיפוסי | מפחית רעש קלט ומשפר את התגובה החולפת |
| קבל יציאה | 10μF–22μF טיפוסי | שומר על יציבות הרגולטור ומיישר את VOUT |
| קבל קרמי קטן | 0.1μF אופציונלי | מסננים רעש בתדר גבוה |
AMS1117 Voltage Headroom ו-Dropout

AMS1117 הוא רגולטור ליניארי, ולכן VIN חייב להישאר גבוה מ-VOUT בהפרש מספק. הפרש המתח הזה נקרא מתח דרופאוט.
VDROP = VIN − VOUT
רבים מהמכשירים AMS1117 זקוקים לכ-1.1V עד 1.3V של מרווח ראש קרוב לזרם עומס גבוה יותר. לדוגמה, AMS1117-3.3 בדרך כלל עובד מכניסת 5V, אך עלולות להתרחש בעיות אם המסילה של 5V נופלת בגלל אובדן כבל USB, מתאמים חלשים או קפיצות זרם.
AMS1117 פיזור חום ושליטה תרמית

AMS1117 ממיר מתח עודף לחום. ככל שההבדל בין VIN ל-VOUT גדול יותר, וככל שזרם העומס גבוה יותר, כך הווסת מתחמם יותר.
ניתן להעריך את אובדן החשמל כך:
P=Vin− Vout x Iload
| דוגמה | חישוב | תוצאה | משמעות מעשית |
|---|---|---|---|
| 5V → 3.3V ב-100mA | (5 − 3.3) × 0.1 | 0.17W | ניתן לניהול |
| 5V → 3.3V ב-300mA | (5 − 3.3) × 0.3 | 0.51W | חם במהלך הפעולה |
| 9V → 3.3V ב-300mA | (9 − 3.3) × 0.3 | 1.71W | כנראה חם מדי בלי קירור |
| 12V → 3.3V ב-500mA | (12 − 3.3) × 0.5 | 4.35W | לא מעשי AMS1117 |
זו הסיבה ש AMS1117 מתאים לירידות מתח קטנות, כמו 5V עד 3.3V, אך לא להמרה במתח גבוה וזרם גבוה. ל-12V ל-3.3V או לעומסים כבדים, ממיר באק הוא בדרך כלל בחירה טובה יותר.
AMS1117 תצורת מתח יציאה מתכווננת

גרסת ה-AMS1117-ADJ משתמשת בשני נגדים חיצוניים לקביעת מתח היציאה. הוא שימושי כאשר גרסה קבועה של 1.8V, 2.5V, 3.3V או 5V אינה זמינה.
Vout=Vref x (1+R2/R1) +IADJ x R2
בהערכות עיצוב מהירות, המונח של IADJ לעיתים קטן מספיק כדי להתעלם ממנו.
| פלט יעד | דוגמה R1 | דוגמה R2 | הערות |
|---|---|---|---|
| 2.5V | 240Ω | 240Ω | הגדרה מאוזנת פשוטה |
| 3.3V | 240Ω | 390Ω | פלט מותאם נפוץ |
| 5V | 240Ω | 720Ω | דורש VIN גבוה יותר |
AMS1117 לעומת LM1117, 7805, ממיר באק ו-LDOs מודרניים
| אופציה | שימוש מיטבי | יתרונות | מגבלות |
|---|---|---|---|
| AMS1117 | רגולציה זולה של 3.3V או 5V | פשוט, זול, נפוץ | מתחמם עם ירידת מתח גבוהה |
| LM1117 | יישומים דומים ל-LDO | לעיתים קרובות דומה בפונקציה | חובה לבדוק את פין אאוט ומפרטים |
| 7805 | ויסות 5V ממתח גבוה | קשוח ומוכר | נשירה גבוהה יותר, חבילה גדולה יותר |
| ממיר באק | ירידה מתמטית במתח ביעילות גבוהה | טוב יותר לזרם גבוה ולירידות מתח גדולות | עוד חלקים ורעש החלפה |
| LDO מודרני עם IQ נמוך | מעגלים המופעלים על סוללות | זרם המתנה נמוך יותר, אפשרויות נפילות טובות יותר | עשוי לעלות יותר |
בעיות AMS1117 נפוצות ופתרון תקלות
| בעיה | סיבה אפשרית | מה לבדוק |
|---|---|---|
| מתח היציאה נמוך מדי | מתח הכניסה מתחת לדרישת הניתוק | מדידת מספר VIN תחת עומס |
| הרגולטור מתחמם מאוד | בזבוז מופרז של חשמל | חישוב אובדן הספק |
| אין מתח יציאה | פין לא נכון, חיבור הלחמה פגום, IC פגום | בדוק VIN, VOUT ו-GND |
| הפלט אינו יציב | ערך קבל שגוי, ESR או מיקום | בדוק קבל יציאה |
| ESP32 או איפוסי מודול | קפיצות זרם או מסילת 3.3V חלשה | בדוק עם אספקה חזקה יותר |
| הפלט יורד כאשר העומס מתחבר | זרם עומס גבוה מדי | מדידת זרם עומס |
| הרגולטור נסגר | הגנה תרמית מופעלת | הפחתת מתח או עומס כניסה |
| הלוח עובד ללא עומס אך נכשל בשימוש | תכנון לקוי או קיבולת זרם לא מספקת | בדיקה תחת עומס תפעולי אמיתי |
סיכום
ה-AMS1117 עובד היטב לווסת פשוט של 5V עד 3.3V או 5V כאשר זרם העומס בינוני והחום נשלט. הפעולה היציבה שלו תלויה בחיבורי פינים נכונים, מתח כניסה מספק, קבלים נכונים, מסלולי PCB קצרים ועיצוב תרמי טוב. זה לא מתאים לירידות מתח גדולות, עומסים בזרם גבוה או מעגלי סוללה שבהם היעילות חשובה. ממיר באק או LDO מודרני עדיף לתנאים האלה.
שאלות נפוצות [שאלות נפוצות]
שאלה 1. למה AMS1117 מתחמם בזמן השימוש?
AMS1117 מתחמם כי הוא מוריד מתח נוסף כחום. מתח כניסה גבוה יותר וזרם עומס גבוה יותר יוצרים יותר חום, ולכן תכנון תרמי חשוב.
שאלה 2. האם AMS1117 באמת יכול לספק 1A?
כן, אבל רק עם מספיק פיזור חום. בלוחות קטנים, הזרם נמוך יותר כי הרגולטור עלול להתחמם יותר מדי לפני שמגיע ל-1A.
שאלה 3. מדוע AMS1117 משמש בדרך כלל להמרת 5V ל-3.3V?
כי 5V נותן מספיק מרווח מתח ליציאה יציבה של 3.3V. הוא פשוט, זול ושימושי למיקרו-בקרים, חיישנים ומודולים קטנים.
שאלה 4. האם ניתן להשתמש בקבלים קרמיים עם AMS1117?
כן, אבל צריך לבדוק את גיליון הנתונים. חלק מהגרסאות AMS1117 עשויות להזדקק לטווח ESR מתאים לקבלי יציאה להפעלה יציבה.
Q5. למה לוחות ESP8266 או ESP32 מתאפסים עם AMS1117?
מודולי Wi-Fi מושכים קפיצות זרם פתאומיות. אם ההספק, הקבלים או מסלולי ה-PCB חלשים, מסילת 3.3V עלולה לצנוח ולהתאפס את המודול.