הסבר על חיישן מהירות: סוגים, עקרון עבודה, יישומים ומדריך בדיקה

nóv. 04 2025
מקור: DiGi-Electronics
גלול: 1284

חיישן מהירות הוא מרכיב מפתח המשמש למדידת המהירות של חלקים מסתובבים או נעים במערכות רכב, תעשייה, תעופה וחלל ואוטומציה. הוא ממיר תנועה לאותות חשמליים שמודולי בקרה משתמשים בהם לניטור בפועל ומשוב מערכת. מאמר זה מסביר כיצד פועלים חיישני מהירות, הבנייה שלהם, סוגיהם, יישומים, תסמיני כשל ושיטות בדיקה.

ג1. חיישן מהירות נגמרview

ג2. תכונות של חיישני מהירות

ג3. בניית חיישן מהירות

ג4. יישומים של חיישני מהירות

ג5. תסמינים של חיישן מהירות וגורמים לכשל

ג6. סוגי חיישני מהירות

ג7. כיצד לבדוק חיישן מהירות?

ג8. חיישן מהירות לעומת מקודד לעומת טכומטר

ג9. מסקנה

ג10. שאלות נפוצות [שאלות נפוצות]

Figure 1. Speed Sensor

סקירת חיישן מהירות

חיישן מהירות הוא מכשיר אלקטרומכני המזהה את מהירות הסיבוב (RPM) או המהירות הליניארית של אובייקט נע וממיר תנועה זו לאות חשמלי. במערכות רכב, הוא מספק נתוני מהירות בזמן אמת למודולי בקרה כגון יחידת בקרת המנוע (ECU), מודול בקרת הכוח (PCM), מערכת בלמים נגד נעילה (ABS) או מודול בקרת הילוכים (TCM). אות זה מאפשר למערכות אלו להתאים את פרמטרי התזמון, ההילוכים, האחיזה והיציבות לתפעול מיטבי של הרכב.

חיישני מהירות הם בדרך כלל מכשירים ללא מגע, כלומר הם אינם נוגעים פיזית בחלק המסתובב. עיצוב זה מונע בלאי מכני ומאריך את חיי החיישן בסביבות קשות כמו מנועים, תיבות הילוכים ורכזות גלגלים.

תכונות של חיישני מהירות

מאפייןתיאור
טווח טמפרטורות פעולה רחבבדרך כלל -40 מעלות צלזיוס עד 125 מעלות צלזיוס ומעלה; מאפשר לחיישנים לתפקד ליד מנועים, תיבות הילוכים ורכזות גלגלים
מארז אטוםמגן על רכיבים פנימיים מפני שמן, אבק בלמים, לחות, בוץ ומזהמי כביש
עמידות גבוהה לרעידותמתוכנן לפעול באופן אמין בסביבות עם רעידות גבוהות כגון בלוקי מנוע ומכלולי מערכת הינע
הגנת EMI/RFIמוגן מפני הפרעות אלקטרומגנטיות ותדרי רדיו מסלילי הצתה, אלטרנטורים ורתמות חיווט
זמן תגובה מהירמזהה במהירות שינויים במהירות כדי לספק משוב מדויק בזמן אמת למערכות בקרה
צריכת חשמל נמוכהמתאים ל-ECU לרכב ולמערכות המופעלות על ידי סוללות בהספק נמוך

בניית חיישן מהירות

למרות שחיישני מהירות הם רכיבים קומפקטיים, המבנה הפנימי שלהם מתוכנן להבטיח עמידות, דיוק ותפוקת אותות אמינה בסביבות פעולה קשות כגון מפרצי מנועים, רכזות גלגלים, מנועים תעשייתיים ומערכות טורבינות. בעוד שהתכנים עשויים להשתנות בהתאם לסוג החיישן, רוב חיישני המהירות המגנטית, כגון חיישני אפקט הול ורתיעה משתנה (VR), חולקים את רכיבי המפתח הבאים:

• בית חיישן: המעטפת החיצונית עשויה בדרך כלל מפלסטיק בטמפרטורה גבוהה, נירוסטה או אלומיניום. הוא מגן על האלקטרוניקה הרגישה מפני אבק, שמן, פסולת כביש, לחות ורעידות. ביישומי כלי-רכב, הבתים אטומים לרוב לתקני סביבה IP67 או IP68 כדי למנוע חדירת לחות.

• מגנט או ליבת ברזל רכה: חיישנים מגנטיים משתמשים במגנט קבוע או בליבת ברזל רך פרומגנטית כדי ליצור שדה מגנטי סביב אזור החישה. כאשר שן גלגל שיניים או טבעת טון עוברות, היא מפריעה לשדה המגנטי, ומאפשרת זיהוי מהירות. חיישני הול משתמשים במגנטים קבועים, בעוד שחיישני VR משתמשים בליבות ברזל רכות.

• מעגל משולב הול (IC) או סליל חישה: זהו לב החיישן. בחיישני אפקט הול, מעגל-משולב (IC) מוליך-למחצה מגלה שינויים בשדה המגנטי ומוציא פולסים דיגיטליים. בחיישני VR, סליל חישת נחושת המתפתל סביב ליבה מגנטית מייצר אותות מתח המבוססים על וריאציות שטף מגנטי.

• מעגל מיזוג אותות: האות הגולמי מאלמנט החישה הוא לרוב חלש או רועש מכדי להתפרש ישירות על ידי יחידת הבקרה. מעגל אלקטרוני על-הלוח מגביר, מסנן וממיר את האות ליציאה שמישה, בדרך כלל גל מרובע דיגיטלי עבור חיישני הול או יציאה אנלוגית מעוצבת עבור חיישני VR. חיישנים מסוימים כוללים גם רגולטורים מובנים ומעגלי משוב אבחון.

• פיני מחבר או מסופים: מגעים חשמליים אלה מעבירים את אות החיישן ליחידת בקרת המנוע (ECU), מודול בקרת ההילוכים (TCM) או מודול ABS. מחברים מתוכננים בדרך כלל עם תפסי נעילה למניעת ניתוק מקרי ועשויים לכלול מגעים מצופים זהב עבור מוליכות משופרת ועמידות בפני קורוזיה.

• כבל או רתמת חיווט מוגנים: רעש בתדר גבוה ממערכות הצתה, אלטרנטורים ומנועים עלול להפריע לאותות החיישן. כבלים מסוככים מונעים הפרעות אלקטרומגנטיות (EMI) והפרעות בתדר רדיו (RFI), ומבטיחים קריאות מהירות מדויקות, במיוחד ביישומי ABS ובקרת מנוע.

• חומרת הרכבה: יש להתקין את החיישן בצורה מאובטחת עם יישור מדויק כדי לשמור על מרווח האוויר הנכון בין החיישן למטרה המסתובבת. הוראות הרכבה עשויות לכלול גופי הברגה, תושבות אוגן, סוגריים, טבעות O או חורי ברגים. הרכבה מכנית נכונה מונעת נזקי רעידות ומבטיחה פעולה יציבה.

יישומים של חיישני מהירות

• חיישני מהירות בתעשיית הרכב נמצאים כמעט בכל מערכת רכב. הם מודדים את מהירות הגלגלים עבור ABS ובקרת משיכה, מנטרים את מהירות גל הארכובה וגל הזיזים לתזמון הצתה מדויק, שולטים במהירויות כניסת תיבת ההילוכים ופלט להעברת הילוכים, ושולחים נתונים למערכות מד המהירות ובקרת היציבות. ללא חיישני מהירות, ניהול מנוע מודרני ותכונות בטיחות לא יפעלו.

• יישומי תעופה וחלל, חיישני מהירות משמשים לניטור מדויק בתנאי הפעלה קיצוניים. הם עוקבים אחר סל"ד טורבינה במנועי סילון, מנטרים את מהירויות תיבת ההילוכים במסוקים ומספקים משוב סיבוב קריטי למפעילי בקרת טיסה. חיישנים אלה מבטיחים ביצועי מערכת הנעה בטוחים ומסייעים במניעת כשל מכני במהלך הטיסה.

• אוטומציה תעשייתית, חיישני מהירות משמשים למשוב מנוע בכונני תדר משתנה (VFD), ניטור מהירות מסוע ומערכות מקודד למדידת מיקום וסיבוב. הם תומכים בבקרה מדויקת בקווי ייצור אוטומטיים, משאבות, מדחסים ומכונות CNC.

• רובוטיקה, חיישני מהירות מאפשרים לרובוטים לנוע בדיוק וביציבות. הם מספקים משוב תנועה עבור מנועי סרוו, שולטים במיקומי מפרקי זרוע רובוטיים ומאפשרים מדידת מהירות גלגלים מדויקת ברובוטים ניידים. מקודדים וחיישני מהירות אפקט הול נמצאים בשימוש נפוץ בלולאות בקרת תנועה רובוטיות.

• תעשייה ימית, חיישני מהירות מנטרים את סיבובי פיר המדחף, סל"ד המנוע ומהירות הגנרטור בספינות, סירות ומנועים ימיים. הם מהווים חלק ממערכות הניווט ומבטיחים ביצועי דחף ומנוע יעילים במהלך פעולות ימיות.

• בנייה ומכונות כבדות, חיישני מהירות משמשים לשליטה במערכות הנעה הידראוליות, ניטור תנועת גלגלים או מסילה בדחפורים ומחפרים, ויסות מהירות הכננת והעגורן ושיפור היציבות והבטיחות במהלך פעולות הרמה כבדות.

• מערכות רכבות וצבא, חיישני מהירות מודדים את מהירות מנוע המשיכה בקטרים, מסנכרנים מערכות בלימה ומנטרים את סיבוב מערכת ההנעה בכלי רכב משוריינים. הם משמשים גם במערכות בקרת סיבוב צריח והנחיית טילים שבהן מדידת תנועה מדויקת היא קריטית.

• יישומי אנרגיה מתחדשת, חיישני מהירות חיוניים בטורבינות רוח וגנרטורים הידרואלקטריים. הם עוקבים אחר מהירות פיר הטורבינה, שולטים במנגנוני גובה הלהב ומונעים תנאי מהירות יתר כדי להגן על הציוד ולייעל את ייצור החשמל.

תסמינים של חיישן מהירות וגורמים לכשל

בעיות חיישן מהירות יכולות להשפיע על ביצועי המנוע, פעולת ההילוכים, בלימת ABS ומערכות בקרת משיכה. כשלים נגרמים בדרך כלל מנזק לחיישן, בעיות חיווט או הפרעות מגנטיות. להלן התסמינים הנפוצים ביותר והגורמים האפשריים להם:

סימפטוםסיבה אפשרית
מד מהירות לא יציב או מתאות חיישן חלש או ללא אות עקב פסולת מתכת בקצה החיישן המגנטי או טבעת צליל פגומה
נורית ABS, TCS או בדוק מנוע דולקתחיישן מהירות גלגל פגום, נזק לחיווט או מחבר פגום
העברת הילוכים קשה או מעוכבתחיישן מהירות שידור כושל (קלט/פלט) או מרווח אוויר שגוי
הפעלת מצב צליעהECU אינו מקבל אות מהירות חוקי, לעתים קרובות עקב כשל במעגל החיישן
סרק גס, תקלה במנוע או עצירהחיישן מהירות גל ארכובה/גל זיזים כושל או אלקטרוניקה של חיישן פגום בחום
בקרת שיוט לא עובדתאובדן אות מהירות הרכב עקב כשל בפלט החיישן
אובדן ABS או בקרת משיכהכשל בחיישן מהירות הגלגל או טבעת רתיעה פגומה
אות לסירוגין או חלשמחבר רופף, עייפות חיווט או חדירת מים

סוגי חיישני מהירות

חיישני מהירות פועלים באמצעות עקרונות חישה שונים בהתאם לדרישות הדיוק, תנאי הסביבה וצרכי מערכת הבקרה. הסוגים העיקריים כוללים:

חיישני מהירות אפקט הול

Figure 2. Hall Effect Speed Sensors

חיישני אפקט הול מזהים שינויים בשדות מגנטיים מגלגל שיניים מסתובב או טבעת טונים. הם מייצרים פלט דופק דיגיטלי ועובדים היטב במהירויות נמוכות, מה שהופך אותם לאידיאליים עבור חישת ABS, גל ארכובה וגל זיזים.

חיישני רתיעה משתנה (VR).

Figure 3. Variable Reluctance (VR) Sensors

חיישני VR מייצרים אות מתח AC המבוסס על שינויי שטף מגנטי. הם פשוטים, מחוספסים ומתאימים למדידה במהירות גבוהה במנועים ובציוד תעשייתי.

חיישנים מגנטו-התנגדותיים (MR).

Figure 4. Magnetoresistive (MR) Sensors

חיישנים אלה מזהים שינויים זעירים בשדה המגנטי ברגישות ודיוק גבוהים. הם משמשים ברובוטיקה ובקרת תנועה מדויקת.

מקודדי מהירות אופטיים

Figure 5. Optical Speed Encoders

באמצעות מקור אור וגלאי פוטו, מקודדים אופטיים מספקים יציאות דופק דיגיטליות ברזולוציה גבוהה עבור מכונות CNC, מנועי סרוו וציוד אוטומציה.

חיישני מהירות קיבוליים

Figure 6. Capacitive Speed Sensors

אלה מזהים שינויים בקיבול בין מטרה נייחת למטרה מסתובבת. הם מתאימים עבור יישומים תעשייתיים במהירות נמוכה שבהם חיישנים מגנטיים אינם מתאימים.

חיישני זרם מערבולת

Figure 7. Eddy Current Sensors

באמצעות זרמים חשמליים מושרים במטרות מתכת, אלה מספקים זיהוי חזק ללא מגע בטורבינות, מדחסים ומכונות כבדות.

כיצד לבדוק חיישן מהירות?

נהלי הבדיקה משתנים בהתאם לסוג חיישן המהירות, אפקט הול (דיגיטלי) או רתיעה משתנה (אנלוגי). לפני הבדיקה, בדוק ויזואלית את החיישן, רתמת החיווט וטבעת הטון לאיתור נזק פיזי, חיבורים רופפים או פסולת מתכת. עיין תמיד במפרטי היצרן עבור כרך נכוןtagרמות וערכי התנגדות.

בדיקת חיישן מהירות אפקט הול (3 חוטים)

חיישני הול נמצאים בשימוש נפוץ ביישומי ABS, גל זיזים וגל ארכובה. הם מייצרים אות דופק דיגיטלי (0-5V או 0-12V) בהתאם לעיצוב המערכת.

צבעי חוטים אופייניים:

• אדום (או צהוב) - כרךtagאספקת מתח מ-ECU (בדרך כלל 5V או לפעמים 12V)

• שחור (או חום) - טחון

• חוט אות - פלט ל- ECU

שלבי הבדיקה:

(1) ודא את אספקת החשמל: הגדר את המולטימטר לוולט DC. בדוק את חוטי החשמל וההארקה כשההצתה פועלת. קריאה צפויה: ~5V מ-ECU (או 12V לסוגים מסוימים).

(2) בדוק את הארקת החיישן: מדוד כרךtagירידות בין הארקת החיישן למסוף השלילי של הסוללה. הקריאה צריכה להיות קרובה ל-0V. קריאה גבוהה מצביעה על הארקה לקויה.

(3) פלט אות בדיקה: בדוק לאחור את חוט האות תוך כדי סיבוב הגלגל או גלגל היעד. פלט צפוי: פעימה מהירה בין 0V ל-5V (או 12V). אין דופק מעיד על כשל בחיישן, חיווט שבור או מרווח אוויר שגוי.

בדיקת חיישן רתיעה משתנה (VR) (2 חוטים)

חיישני VR הם חיישנים פסיביים המשמשים במערכות ABS ישנות יותר וביישומי סל"ד מנוע רבים. הם מייצרים אותות מתח AC הגדלים עם המהירות.

• הגדרת חוטים: שני חוטי חיישן (ללא ספק כוח חיצוני)

שלבי הבדיקה:

(1) מדידת התנגדות: כבה את ההצתה ונתק את החיישן. מדוד התנגדות על פני שני פיני החיישן. קריאה אופיינית: 200–1500 אוהם (משתנה לפי עיצוב). התנגדות אינסופית מעידה על מעגל פתוח.

(2) בדוק את פלט מתח AC: הגדר את המולטימטר למתח AC. חבר מחדש את החיישן ואת הבדיקה האחורית תוך כדי סיבוב ההילוכים. קריאה צפויה: 0.2V עד 2V AC במהירות נמוכה, עולה עם מהירות הסיבוב.

(3) בדוק המשכיות ל-ECU: בדוק את החיווט לאיתור קצרים להארקה או חיבורים שבורים.

חיישן מהירות לעומת מקודד לעומת טכומטר

תכונהחיישן מהירותמקודדטכומטר
מדידהמודד מהירות בלבד (ליניארית או סיבובית)מודד מהירות, מיקום וכיוון סיבובמודד מהירות סיבוב (RPM)
סוג פלטדיגיטלי (דופק) או אנלוגי (מתח)יציאות דופק ריבועיות (A/B) + אינדקס (Z) לעיוןתצוגת מחט אנלוגית או פלט סל"ד דיגיטלי
דיוק אותבינוני - מספיק למערכות בקרהרזולוציה זוויתית גבוהה ומדויקתבינוני - טוב לניטור סל"ד בסיסי
פתרוןספירת דופק נמוכה עד בינוניתרזולוציה גבוהה מאוד בהתאם לספירה לסיבוב (CPR)רזולוציה נמוכה, בדרך כלל קריאה בסל"ד יחיד
זיהוי כיווןבדרך כלל לא נתמךכן (באמצעות הפרש פאזה A/B)לא
משוב על מיקוםלאכן (מוחלט או מצטבר)לא
סוג איש קשרללא מגע (מגנטי או אופטי)מגע (מכני) או ללא מגע (אופטי/מגנטי)מכני או אלקטרוני
זמן תגובהמהיר לבקרת תנועהמהיר ומדויק מאודבינוני
עמידותעמיד לסביבות קשותרגיש לאבק, שמן, רעידות (סוגים אופטיים)מכניים נשחקים; סוגים דיגיטליים מחזיקים מעמד זמן רב יותר
דרישת חשמלנמוךנמוך עד בינוני (תלוי בסוג)נמוך
עלותנמוך עד בינוניבינוני עד גבוהנמוך עד בינוני
טכנולוגיות נפוצות בשימושאפקט הול, VR (מגנטי), אופטיריבוע אופטי או מגנטימגנטי, אופטי, מכני
יישומים אופיינייםABS לרכב, מהירות הילוכים, מכונות תעשייתיותרובוטיקה, מכונות CNC, מנועי סרוו, אוטומציהמנועים, גנרטורים, ציוד מכני ניטור סל"ד

סיכום

חיישני מהירות מסייעים בביצועי רכב, מערכות בטיחות ואוטומציה תעשייתית. הבנת פעולתם, מאפייניהם וסימני הכשל שלהם מסייעת באבחון מדויק וביצועי מערכת אמינים. בין אם זה חיישן אפקט הול במכונית או מקודד ברובוטיקה תעשייתית, חיישני מהירות מספקים את המשוב הדרוש עבור תנועה חלקה ומבוקרת. בדיקה קבועה ובדיקות נאותות יכולות להאריך את חיי השירות שלהם ולמנוע כשלים יקרים במערכת.

שאלות נפוצות [שאלות נפוצות]

מה ההבדל בין חיישן מהירות גלגלים לחיישן מהירות רכב (VSS)?

חיישן מהירות גלגל מודד את מהירות הגלגלים הבודדים עבור ABS ובקרת משיכה, בעוד שחיישן מהירות הרכב (VSS) מודד את מהירות הפלט הכוללת של תיבת ההילוכים כדי לחשב את מהירות הרכב עבור ה-ECU ומד המהירות.

האם חיישן מהירות גרוע יכול להשפיע על צריכת הדלק?

כן. אם ה-ECU מקבל נתוני מהירות שגויים, הוא עלול להתאים את דפוסי הזרקת הדלק וההילוכים בצורה לא יעילה, ולגרום לצריכת דלק ירודה ולעומס מנוע גבוה יותר.

כמה זמן חיישני מהירות מחזיקים בדרך כלל?

רוב חיישני המהירות של OEM מחזיקים מעמד 80,000-150,000 ק"מ בתנאים רגילים, אך ניתן לקצר את תוחלת החיים על ידי חשיפה לפסולת, חום, רעידות או חיווט פגום.

האם אוכל לנקות חיישן מהירות במקום להחליף אותו?

כן, לעתים קרובות ניתן לנקות חיישני מהירות מגנטיים אם שבבי מתכת או הצטברות לכלוך משפיעים על פלט האות. הסר בזהירות את החיישן ונקה את הקצה באמצעות מנקה בלמים או מטלית רכה, הימנע מפגיעה בחיווט.

האם זה בטוח לנהוג עם חיישן מהירות פגום?

זה לא מומלץ. חיישן מהירות גרוע עלול לגרום לאובדן ABS, בקרת משיכה, העברת הילוכים לא נכונה או כוח מנוע מוגבל (מצב צליעה), מה שמגביר את הסיכון לתאונות.