מערכות ממסר מתנע: חיווט, לוגיקת מעגלים וניתוח כשלים

nóv. 02 2025
מקור: DiGi-Electronics
גלול: 878

ממסר מתנע הוא מתג קטן השולט בכוח הסוללה למערכת המתנע כך שהמנוע יכול להתניע. זה עובד עם מתג ההצתה או ה-ECU ומסייע בהגנה על החיווט, הפחתת אובדן מתח ושיפור אמינות ההתחלה. מאמר זה מסביר כיצד פועל ממסר מתנע, הפינאוט שלו, החיווט, הסוגים, הסימפטומים, הבדיקה, התחזוקה וההתקנה בפירוט ברור.

ג1. סקירה כללית של ממסר המתנע

ג2. פינאוט ממסר מתנע ואנטומיה

ג3. רצף התחלת ממסר מתנע

ג4. סוגי ממסרי מתנע

ג5. יתרונות השימוש בממסר מתנע

ג6. ממסר התחלה לעומת סולנואיד מתנע

ג7. תסמיני כשל בממסר המתנע

ג8. מדריך בדיקה מהירה של ממסר מתנע

ג9. טיפים לתחזוקת ממסר מתנע

ג10. מדריך החלפה והתקנה של ממסר מתנע

ג11. מסקנה

ג12. שאלות נפוצות [שאלות נפוצות]

Figure 1. Starter Relay

סקירה כללית של ממסר המתנע

ממסר מתנע הוא מתג אלקטרומכני בעל זרם נמוך ופועל במהירות המספק הזנת סוללה נקייה ומותכת למסוף ה-S של סולנואיד המתנע. כאשר אתה מסובב את המקש ל-START, או לוחץ על כפתור התחלה, ה-ECU מפעיל את סליל הממסר, השדה המגנטי סוגר את המגעים, והסולנואיד מתחבר כך שמנוע המתנע יכול להתניע. על ידי פריקת זרם ממתג ההצתה, הממסר מפחית את נפילת המתח על פני ריצות רתמה ארוכות, מגביל את הקשת ומאפשר ל-ECU לאכוף מנעולים. רוב המכוניות מאכלסות את הממסר בתיבת הנתיכים/ממסר תא המנוע לצורך שירות; אופנועים, טרקטורונים ומשאיות רבות מרכיבים אותו ליד הסוללה כדי לקצר שבילים ולצמצם הפסדים. יחידות איכות מוסיפות שיכוך (דיודה/נגד) כדי לאלף את ה-Flyback של הסליל ולהגן על ECUs. 

פינאוט ממסר מתנע ואנטומיה

Figure 2. Starter Relay Pinout and Anatomy

סיכהשםפונקציהחוט אופייניהערות / לאן זה הולך
85מסוף סלילצד אחד של סליל הממסרהתחל שליטה מ-ECU/הצתה או הארקההקוטביות חשובה אם דיודה נמצאת בפנים (85 = –, 86 = +).
86מסוף סלילהצד השני של סליל הממסרבקרת קרקע או התחלהECU יכול לנהוג בצד גבוה (+12 וולט) או בצד נמוך (קרקע).
30הזנה נפוצההתמזג B+ מהסוללהמד כבד יותר, הריצה המעשית הקצרה ביותרהשתמש בנתיך ייעודי; שמור על התנגדות/ירידת מתח נמוכה.
87אין פלטB+ החוצה כאשר הסליל מופעלכדי להתחיל סולנואיד S-terminalנושא זרם סולנואיד; ודא לחיצה / מסוף מוצק.
87אפלט NC (5 פינים)מחובר ל-30 כאשר הסליל אינו מופעלנדיר במעגלי התחלהבדרך כלל לא בשימוש; בידוד אם קיים.

רצף התחלת ממסר מתנע

Figure 3. Starter Relay Start Sequence

במהלך בקשת התחלה, ה-ECU מאמת את המנעולים (אימובילייזר בסדר, חניה/ניטרלי או מצמד פנימה, לפעמים לחוץ על הבלם). אם התנאים עוברים, ה-ECU או מתג ההצתה מניעים את סליל הממסר (85/86). השדה המגנטי סוגר את האבזור, מצטרף ל-30→87 ומספק B+ נקי ומותך למסוף ה-S של סולנואיד המתנע. הסולנואיד מעביר תחילה את הגלגל לגלגל התנופה של גלגל התנופה, ולאחר מכן סוגר את מגעי הזרם הגבוה שלו כדי להפעיל את מנוע המתנע. מערכות מודרניות גם מתנודדות בעומסים, משילות לזמן קצר HVAC/מפשירים כדי לשמור על מתח אוטובוס יציב, ולפקח על זמן הארכובה, מתח הסוללה ומהירות המנוע. ברגע שאתה משחרר את המפתח או שה-ECU מזהה בעירה המקיימת את עצמה (באמצעות מהירות ארכובה/CAM או עליית MAP), הוא מבטל את האנרגיה של הממסר; 30→87 נפתח, הסולנואיד נושר החוצה והפיניון נסוג. גרסאות התחלה/עצירה חוזרות על היגיון זה באופן אוטומטי, עם הגנות נוספות מפני הפעלה מחדש של גלגל שיניים טבעתי מסתובב.

סוגי ממסרי מתנע

מיני ISO 4 פינים (SPST-NO)

Figure 4. Mini ISO 4-Pin (SPST-NO)

זהו גודל ממסר המתנע הנפוץ. יש לו ארבעה פינים: 85 ו-86 לסליל, 30 לכוח הסוללה ו-87 לפלט לסולנואיד המתנע. כאשר הסליל מקבל כוח, הממסר מתחבר 30 עד 87. בחר ממסר המדורג בסביבות 30-40 A לארכובה. גרסאות רבות כוללות דיודה או נגד על פני הסליל; אם יש דיודה בפנים, שמור 85 כשלילי ו-86 כחיובי כדי שלא יתקצר. השתמש בחוטים קצרים ועבים ב-30 ו-87 כדי להגביל את נפילת המתח.

מיני ISO 5 פינים (SPDT: 87 ו-87a)

Figure 5. Mini ISO 5-Pin (SPDT 87 and 87a)

זה מוסיף סיכה חמישית בשם 87a. במנוחה, 30 מתחבר ל-87a; כאשר הוא מופעל, 30 מתחבר ל-87. חלק מנולי החיווט מצפים להתנהגות זו. ודא שתווית השקע תואמת את פיני הממסר. אם לא נעשה שימוש ב-87a, כסה אותו כך שלא יוכל לגעת בשום דבר. ערבוב של 87 ו-87a עלול לגרום לאי-התחלה.

מיקרו ISO 4 פינים (קומפקטי)

Figure 6. Micro ISO 4-Pin (Compact)

ממסר קטן יותר לחללים צרים כמו מפרצי מנוע צפופים או ספורט כוח. הוא עושה את אותה עבודה כמו המיני, אבל הגוף הקטן יותר שלו משיל חום פחות בקלות. זה אומר שדירוג הזרם בפועל שלו יכול לרדת בטמפרטורות גבוהות. בדוק בגיליון הנתונים את עקומת הורדת הטמפרטורה, השתמש בשקע אטום ושמור על חוטי זרם גבוה קצרים ככל האפשר.

אטום / מדורג IP (מתחת למכסה המנוע, שטח, ימי)

Figure 7. Sealed  IP-Rated

ממסרים אלה בנויים כדי להרחיק מים ולכלוך. חפש IP67 ומעלה. למסופים יש לרוב ציפוי מגן. התקן את הממסר כשהמסופים פונים כלפי מטה כך שהלחות תוכל להתנקז. הוסף גריז דיאלקטרי ללהבי השקע והשתמש בכיווץ חום על חיבורים. זה עוזר למנוע קורוזיה שעלולה להוביל לארכובה חלשה או לסירוגין.

מצב מוצק (סוג MOSFET)

Figure 8. Solid-State (MOSFET Type)

חלק מהמערכות המודרניות משתמשות בממסרים אלקטרוניים במקום במגעים נעים. הם שואבים מעט מאוד זרם סליל, עוברים בשקט ומגיבים במהירות. הם יכולים להיות רגישים לקוטביות ועלולים להעביר זרם דליפה זעיר כשהם כבויים. בחר יחידות המדורגות לעומסים אינדוקטיביים כמו סולנואידים מתנעים, עם הגנת נחשולים מובנית, וודא שהעיצוב התרמי יכול להתמודד עם תנאים חמים.

יתרונות השימוש בממסר מתנע

ירידת מתח נמוכה יותר

הממסר יושב קרוב לסוללה ולסולנואיד, כך שזרם כבד לא צריך לנסוע רחוק. נתיבים קצרים יותר פירושם פחות מתח שאבד בחוטים, מה שעוזר לארכובה המתנעת בצורה אמינה יותר.

מגן על מתג ההצתה

מתג ההצתה שולח רק זרם בקרה קטן לסליל הממסר. הממסר מטפל בעומס הגבוה יותר, ומפחית את החום והבלאי במתג לאורך זמן.

מנעולי בטיחות ECU

עם ממסר, ה-ECU יכול לאפשר או לחסום התנעה על סמך תנאים כמו חניה/ניטרלי או מצמד. זה מונע הפעלה לא מכוונת כאשר התנאים אינם בטוחים.

כוח נקי יותר לסולנואיד

הממסר מספק הזנה ישירה ומותכת למסוף ה-S של הסולנואיד. הזנה נקייה עוזרת לסולנואיד למשוך פנימה בחוזקה ומפחיתה פטפוטים.

חיי רכיב ארוכים יותר

על ידי מיתוג זרם גבוה עם מגעים מתאימים, הממסר מפחית את הקשת במתגים ומחברים קטנים. זה עוזר לחיווט, למסופים ולמודולים להחזיק מעמד זמן רב יותר.

אבחון קל יותר

ממסר נותן נקודות בדיקה ברורות: צד הסליל (85/86) וצד המגע (30/87). זה הופך את הבעיות ללא ארכובה למהירות יותר למעקב עם מד או נורת בדיקה.

עובד עם תכונות מודרניות

ממסרים מקלים על הוספת תכונות כמו לוגיקת התחלה/עצירה או בקרת הפעלה מרחוק. הסליל יכול להיות מונע על ידי ה-ECU מבלי לתכנן מחדש את נתיב הזרם הגבוה.

אריזה סטנדרטית

חתימות-שטח נפוצות של ISO mini ומיקרו מתאימות לשקעים זמינים באופן נרחב. זה מקל על השגת חלקים ומזרז את ההחלפה.

בקרת רעש טובה יותר

ממסרים רבים כוללים דיודה או נגד על פני הסליל. זה מגביל את קפיצות המתח כאשר הסליל נכבה ומסייע בהגנה על אלקטרוניקה רגישה.

ממסר מתנע לעומת סולנואיד מתנע

תכונה / היבטממסר מתנעסולנואיד מתנע
תפקיד בסיסימתג בקרה חשמלימפעיל אלקטרומכני על המתנע
פונקציה עיקריתמנתב את כוח הסוללה לסולנואיד באמצעות סליל + אנשי קשרדוחף גלגל שיניים לגלגל תנופה ומחבר את המנוע לסוללה
טיפול נוכחיזרם נמוך עד בינוני (צד בקרה)זרם גבוה מאוד (צד מנוע)
מיקום טיפוסיתיבת נתיכים/ממסר או ליד סוללהמותקן על מנוע המתנע
חלקים פנימייםסליל, אבזור, קפיץ, סט מגעסליל, בוכנה, קפיץ החזרה, מגעי זרם גבוה
פעולה מכניתאין תנועה מכנית מעבר לסגירת מגעמעביר את גלגל הגלגל לגלגל תנופה לפני הארכובה
מסופי חיווט85/86 (סליל), 30 (כניסת חשמל), 87 (יציאת חשמל)מסוף "S" (אות), "M" ו- "B" עמודי זרם גבוה
רעש נפוץ במהלך הפעולהקליק קלנשמע מוצק או חבטה
התנהגות כשלעלול ללחוץ אך לא לשלוח חשמל (מגעים שרופים או נפילת מתח)עלול להתעסק עם חבטה אך לא ארכובה (בוכנה תקועה או מגעי מנוע שרופים)
חשיבות מעגל ההתחלהשולט מתי הכוח זורם לסולנואידמספק חיבור כונן סופי למנוע המתנע
תפקיד Power Pathמיתוג בצד הבקרהאספקת חשמל ישירה לליפופי המנוע
חשיפה לחוםמיקום בינוני ומוגןחום גבוה, ליד המנוע וגלגל התנופה
יכולת שירותפשוט וקל להחלפהדורש הסרת מתנע ברכבים רבים
מתח סליל אופייני12 וולט או 24 וולט12 וולט או 24 וולט
מטרת העיצובהגן על מתג ההתנעה ונהל לוגיקת התחלה בטוחההפעל את מנוע המתנע והעבר את תנועת ההילוכים לגלגל התנופה

תסמיני כשל בממסר המתנע

• ללא ארכובה וללא קליק - סליל הממסר אינו ממריץ. זה יכול להיות בגלל סליל שבור, כוח חסר או הארקה בפינים 85/86, או מנעול בטיחות ECU כמו חניה/ניטרלי או מתג מצמד שאינו מאפשר אות התחלה.

• לחיצה אחת אך ללא ארכובה - הממסר לוחץ, אך הכוח אינו עובר לפין 87. זה קורה לעתים קרובות כאשר מגעי ממסר שחוקים, מגולענים או שרופים. זה יכול להיגרם גם על ידי מתח סוללה חלש או קורוזיה בשקע הממסר.

• התנעה לסירוגין - המנוע לפעמים מתניע ולפעמים לא. חום יכול להחליש סלילי ממסר, ומסופים רופפים יכולים להפריע למגע. לחות או לכלוך בתוך תיבת הממסר יכולים גם להאט או לחסום את תנועת הממסר.

• לחיצה מהירה או זמזום - הממסר נמשך פנימה ונושר במהירות. המשמעות היא בדרך כלל מתח מערכת נמוך או חיבור התנגדות גבוהה בכבלי סוללה או בהארקה. הממסר לא יכול להישאר אנרגטי מספיק זמן כדי לשלוח כוח יציב.

• מתחיל רק לאחר הקשה על הממסר או תיבת הנתיכים - אבזור ממסר דביק או קפיץ פנימי חלש עלולים להגיב בעת הקשה. זהו סימן אזהרה לממסר כושל ואין להתייחס אליו כאל תיקון.

מדריך בדיקה מהירה של ממסר מתנע

סימפטוםמהיר הבא צ'ק
בלי קליק, בלי ארכובההשתמש במולטימטר בפינים 85/86 במהלך START. אשר 12 וולט וקרקע טובה. אם קיים כוח אך אין תגובה, אוהם בדוק את סליל הממסר להמשכיות. אם אין חשמל, עקבו אחר מתג ההצתה, ה-ECU או מתגי הבטיחות.
לחיצה אחת, ללא ארכובהמדוד מתח בפין 87 בזמן הארכובה. אם המתח יורד בכבדות, בדוק אם יש מגעי ממסר שרופים או מסופים פגומים. אם המתח טוב ב-87, התקדם ובדוק את מסוף ה-S של הסולנואיד במתנע.
לחיצה מהירה מהממסרבדוק את הסוללה ובדוק את יציבות המתח. מדוד את ירידת המתח מהסוללה השלילית לשלדה והשלדה לבלוק המנוע במהלך הארכובה. נקה או הדק את כל חיבורי הארקה חלשים.
התחלה לסירוגיןבצע בדיקת תנועה על הממסר והשקע תוך כדי סיבוב המפתח ל-START. בדוק את מסופי השקע לאיתור אחיזה רופפת או שינוי צבע מחום. בדוק אם יש לחות בתוך תיבת הממסר.
קליק + אורות עמומים אך ללא ארכובהמדוד את ירידת המתח על פני פינים 30→87 במהלך הארכובה. אם הטיפה גבוהה, החלף את הממסר. אם תקין, בדוק את משיכת זרם המנוע המתנע ובדוק את כבלי הסוללה לאיתור קורוזיה נסתרת.

טיפים לתחזוקת ממסר מתנע

• שמור על בריאות הסוללה - סוללה חלשה גורמת למתח נמוך במהלך הארכובה. זה גורם לממסר לפטפט ויכול לצרוב את אנשי הקשר שלו לאורך זמן. בדוק באופן קבוע את מצב הטעינה של הסוללה ונקה את המסופים כדי למנוע אובדן מתח.

• שמור על קרקע חזקה - הארקה לקויה היא סיבה שכיחה לבעיות התחלה. נקה והדק את רצועות ההארקה בין הסוללה לשלדה והשלדה למנוע. הסר צבע או חלודה מתחת לזיזים קרקעיים כך שמתכת תיצור קשר עם מתכת.

• בקרת לחות - ממסרים ושקעים לנזקי מים וקורוזיה. ודא שכיסויי הנתיכים ותיבת הממסר אטומים כהלכה. אין לשטוף בלחץ ישירות מעל תיבת הממסר. באזורים רטובים, השתמש בממסרים ושקעים אטומים להגנה טובה יותר.

• הפחת את החשיפה לחום - חום גבוה מחליש את סלילי הממסר והמגעים. הרחק את הממסר משבילי פליטה ומקורות חום במידת האפשר. אם המקום מאפשר, התקן מיגון חום בסיסי כדי לשפר את האמינות.

• תקן מחברים חלשים מוקדם - אם שקע הממסר מראה פלסטיק שחום, אחיזת מסוף רופפת או קורוזיה ירוקה, החלף את המסופים, לא רק את הממסר. חיבורים גרועים מגבירים את ההתנגדות וגורמים להתחממות יתר.

• בדוק ירידת מתח פעם בשנה - בדיקת ירידת מתח פשוטה במהלך הארכובה יכולה לחשוף התנגדות גוברת במעגל הממסר או בכבלי הסוללה. לתפוס את זה מוקדם מונע בעיות ללא התחלה מאוחר יותר.

מדריך החלפה והתקנה של ממסר מתנע 

בטיחות לפני הכל

נתק את מסוף הסוללה השלילי (-) לפני העבודה כדי למנוע קצר חשמלי. אם הרכב משתמש במערכות הנשלטות על ידי ECU, המתן לפחות דקה אחת עד שהמודולים יכבו לפני נגיעה בממסר.

אתר את ממסר המתנע

מצא את ממסר המתנע בתיבת הנתיכים של תא המנוע או ליד הסוללה. בדוק את תרשים תיבת הנתיכים או את המדריך למשתמש. זה עשוי להיות מסומן START, CRANK או ממסר הצתה בהתאם לרכב.

בדוק לפני החלפה

לפני הסרת הממסר, בדוק אם יש מסופים רופפים, שרופים או פגומים בשקע. ודא שהסוללה טובה, נתיך המתנע שלם והחיווט אינו פגום. החלפת ממסר ללא תיקון בעיות חיווט לא תפתור בעיה ללא התחלה.

הסר את הממסר הישן

משוך את הממסר ישר מהשקע באחיזה איתנה. הימנע מפיתול יותר מדי, מכיוון שהדבר עלול לשחרר את להבי השקע. אם הוא תקוע, חטט בעדינות כלפי מעלה בעזרת כלי פלסטיק.

הכן את הממסר החדש

התאם את הממסר החדש לפי פריסת פינים, מתח סליל (12V או 24V) ודירוג מגע (לפחות 30A עבור רוב המכוניות). אם יש לו דיודה מובנית, שימו לב לקוטביות הנכונה כך שהיא לא תתקצר בעת ההתקנה.

התקן את הממסר בצורה נכונה

דחוף את הממסר במלואו לתוך השקע עד שהוא יושב היטב. שמור על סיכות מיושרות כדי למנוע התפשטות המסופים. אם לממסר יש דיודה, חבר את פין 86 לחיובי ואת פין 85 לאדמה.

חבר מחדש את החשמל ובדוק

חבר מחדש את הסוללה והפעל את המנוע כדי לבדוק את תפקוד הממסר. הקשב ללחיצת ממסר נקייה וודא שהמתנע מתחבר כהלכה. אם הוא עדיין לא מתכווץ, בדוק את המתח בפינים 30, 87, 85 ו-86 במהלך START.

בדיקות סופיות

אבטח את החיווט הרחק מחום וחלקים נעים. החלף כיסויי קופסאות ממסר סדוקים כדי למנוע לחות. מרחו גריז דיאלקטרי קל סביב השקע להגנה מפני קורוזיה בסביבות קשות.

סיכום

ממסר המתנע ממלא תפקיד עיקרי באספקת חשמל נקי למערכת המתנע ובהגנה על חלקים חשמליים אחרים. הידיעה כיצד זה עובד, כיצד לזהות סימני כשל וכיצד לבדוק או להחליף אותו עוזרת לשמור על אמינות מערכת ההפעלה. עם חיווט נכון, חיבורים נקיים וטיפול טוב בסוללה, ממסר מתנע יכול להחזיק מעמד זמן רב.

שאלות נפוצות [שאלות נפוצות]

שאלה 1. האם ממסר מתנע גרוע יכול לרוקן את הסוללה?

כן. אם הממסר נדבק או דולף זרם, הוא יכול לרוקן לאט את הסוללה גם כשהמנוע כבוי.

שאלה 2. כמה זמן נמשך ממסר מתנע?

רוב ממסרי המתנע מחזיקים מעמד 5-10 שנים, אך חום, רטט וסוללות חלשות יכולים לקצר את תוחלת החיים שלהם.

שאלה 3. האם ממסר מתנע יכול להיכשל לסירוגין?

כן. מגעי ממסר שחוקים או שרופים יכולים לעבוד לפעמים ולהיכשל בזמנים אחרים, ולגרום לבעיות אקראיות של אי-התחלה.

שאלה 4. האם זה בטוח לעקוף ממסר מתנע?

רק לבדיקה קצרה. עקיפה שולחת חשמל ישירות למתנע ומשביתה את מנעולי הבטיחות.

שאלה 5. האם מנועי דיזל משתמשים בממסרי מתנע שונים?

מנועי דיזל משתמשים בממסרים דומים אך לעתים קרובות עם דירוגי זרם גבוהים יותר עקב מנועי מתנע גדולים יותר.

שאלה 6. האם מזג האוויר משפיע על אמינות ממסר המתנע?

כן. לחות גורמת לקורוזיה, וחום או קור קיצוניים מחלישים את ביצועי הממסר לאורך זמן.